تگ کنونیکال که با نام «rel canonical» نیز شناخته میشود، روشی است برای اطلاعرسانی به موتورهای جستجو مبنی بر اینکه یک URL خاص، که به عنوان URL کنونیکال شناخته میشود، نسخه اصلی یک صفحه است . این تگ به جلوگیری از مشکلات مربوط به محتوای یکسان یا « تکراری» موجود در چندین URL کمک میکند.
اساساً، تگ کانونیکال موتورهای جستجو را هدایت میکند تا نسخه انتخابی شما از یک URL را در نتایج جستجو نمایش دهند، و به وضوح نشان میدهد که کدام نسخه از یک صفحه باید به عنوان نسخه ترجیحی ایندکس شود.
چگونه کار میکند؟
تگ canonical با قرار گرفتن در بخش head HTML یک صفحه وب عمل میکند. وقتی این تگ را به یک صفحه اضافه میکنید، اساساً با مشخص کردن نسخه "معتبر" آن صفحه، موتورهای جستجو را هدایت میکنید.
در اینجا نحوه عملکرد آن در عمل آمده است:
جایگذاری: شما یک عنصر <link> با ویژگی rel="canonical" را در بخش <head> از HTML صفحات تکراری وارد میکنید.
شناسایی: این عنصر لینک به URL ای که شما به عنوان نسخه متعارف یا ارجح تعیین کردهاید، اشاره میکند.
خزش و ایندکس کردن: وقتی موتورهای جستجو وبسایت شما را خزش میکنند، تگ کانونیکال را تشخیص میدهند و متوجه
میشوند که محتوای موجود در URL مشخص شده در تگ باید به عنوان نسخه اصلی در نظر گرفته شود.
برای مشاوره سئو سایت در رشت باخجسته وب تماس بگیرید

با استفاده از تگ کانونیکال، موتورهای جستجو سیگنالهایی مانند لینک به تمام موارد تکراری را در URL کانونیکال ادغام میکنند. این فرآیند تضمین میکند که URL مورد نظر، پتانسیل رتبهبندی جستجو و دیده شدن خود را حفظ میکند و از رقیق شدن توسط چندین صفحه مشابه جلوگیری میکند.
چرا استانداردسازی برای صفحات تکراری اهمیت دارد؟
محتوای تکراری چالشهای پیچیدهای را ایجاد میکند. وقتی موتورهای جستجو با URLهای متعددی مواجه میشوند که محتوای یکسان یا بسیار مشابهی دارند، مشکلات سئو متعددی در رابطه با صفحات تکراری ایجاد میشود.
به همین دلیل است که کانونی سازی بسیار مهم است:
از محتوای از دست رفته اجتناب کنید: اگر خزندههای جستجو با محتوای تکراری مواجه شوند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را نادیده بگیرند ، که در غیر این صورت میتوانست به حضور جستجوی شما ارزش افزوده دهد.
جلوگیری از تضعیف قدرت رتبهبندی: تکرار گسترده میتواند به جای اینکه رتبهبندی وبسایت شما را در یک صفحه معتبر ادغام کند، آن را در صفحات ناکارآمد تضعیف کند.
از شناسایی صحیح URL اطمینان حاصل کنید: بدون استانداردسازی، حتی اگر محتوای شما رتبه خوبی داشته باشد، موتورهای جستجو ممکن است URL اشتباه را به عنوان "اصلی" در نتایج جستجو نمایش دهند.
با استفاده از canonicalization، میتوانید موتورهای جستجو را به سمت شناسایی و ایندکس کردن نسخه ترجیحی یک صفحه هدایت کنید. همچنین، canonicalization موثر، بودجههای خزش را بهینه میکند و با ادغام لینکهای ورودی از محتوای تکراری، رتبهبندی صفحه را در جستجوی گوگل بهبود میبخشد.
چالش تنوع URL در سئو
تنوع URL چالشهای قابل توجهی در سئو ایجاد میکند. در اینجا نحوه تأثیر این تفاوتها بر دیده شدن در جستجو آورده شده است:
موتورهای جستجو میتوانند به روشهای مختلفی به صفحات شما دسترسی پیدا کنند
ممکن است از خود بپرسید، «چرا کسی باید یک صفحه را کپی کند؟» و ممکن است به اشتباه فکر کنید که استانداردسازی چیزی نیست که لازم باشد نگران آن باشید.
با این حال، در حالی که ما اغلب یک صفحه، مانند صفحه اصلی شما، را به عنوان یک مفهوم واحد درک میکنیم، موتورهای جستجو هر URL منحصر به فرد را به عنوان یک صفحه جداگانه میبینند.
برای مثال، موتورهای جستجو ممکن است از طریق URL های مختلف به صفحه اصلی شما دسترسی پیدا کنند:
- http://www.example.com
- https://www.example.com
- http://example.com
- http://example.com/index.php
- http://example.com/index.php?r…
برای ما، این URLها نمایانگر یک صفحه هستند. برای یک موتور جستجو، هر URL یک "صفحه" منحصر به فرد در نظر گرفته میشود. حتی در این مثال ساده، پنج نسخه مختلف از صفحه اصلی وجود دارد که نشان میدهد چقدر آسان میتوان موارد تکراری را مشاهده کرد.
استفاده از URL های متعارف با تثبیت ارزش لینک و بهبود رتبه بندی جستجو، به مدیریت این تغییرات کمک می کند.
- شنبه ۲۹ شهریور ۰۴ ۱۹:۴۱
- ۵ بازديد
- ۰ نظر