تصمیم به اخذ تخصص در روانپزشکی سالمندان پس از اتمام دانشکده پزشکی در سال ۲۰۱۱، برای دکتر فریبا فغانی به معنای واقعی کلمه، بسیار موفقیتآمیز بود. مادربزرگ این روانپزشک ایرانی در همان سال به بیماری آلزایمر مبتلا شد.
دکتر فغانی با توجه به کمبود روانپزشکان سالمند در ایران، به دنبال فرصتهای شغلی در خارج از کشور بود و در نهایت سپتامبر گذشته در واحد تخصصی زوال عقل (SDU) موسسه توانبخشی تورنتو مشغول به کار شد.
در اینجا بود که دکتر فغانی تخصص و تجربه لازم برای رسیدن به هدف نهایی خود را کسب کرد: راهاندازی اولین واحد روانپزشکی سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ایران.
مرکز بینالمللی آموزش UHN با دکتر فغانی همکاری کرد تا یک برنامه یادگیری شخصیسازیشده (PLP) متناسب با اهداف او در روانپزشکی سالمندان ایجاد کند.
تأثیرات بیماری مادربزرگش بر خانواده دکتر فغانی آشکار بود، و به همان اندازه دشواریِ داشتن یک بیمار مبتلا به زوال عقل در ایران نیز آشکار بود.
دانستن اینکه مردم کشورش به پزشکانی متخصص در روانپزشکی سالمندان نیاز دارند، اشتیاق او را برانگیخت، به خصوص به این دلیل که تقریباً 10 درصد از جمعیت ایران بالای 60 سال سن دارند و سلامت روان سالمندان از اولویتهای وزارت بهداشت ایران است.
اگرچه PLP او در SDU مستقر بود، اما تجربه کار در محیطهای مختلف را داشت که به او کمک کرد تا نحوه درمان بیماران با مشکلات پزشکی را در یک محیط روانپزشکی بهتر درک کند، زیرا اغلب بیمارانی را میدید که به دلیل سایر مشکلات پزشکی نیز تحت درمان بودند.
برای مثال، بازدید از خانههای سالمندان به همراه تیم امداد سالمندان TRI، دکتر فغانی را به بهبود شرایط و سازمانهای خانههای سالمندان در ایران ترغیب کرد. او همچنین امیدوار است از روانپزشکی از راه دور در ایران به عنوان ابزاری برای مراقبت از افراد در مناطق منزویتر و محرومتر استفاده کند.
او میگوید: «در حالی که در بخش علمی برنامه تجربه کسب کردم، چیزهای زیادی در مورد احترام و عزت بیمار نیز آموختم. من متوجه شدم که در سیستمهای بهداشتی کانادا، رفتار پزشکان در کنار تخت به همان اندازه دانش آنها مهم است، به خصوص هنگام برخورد با بیماران مسنتر.»

مهمترین ارزشی که او یاد گرفت در مدل مراقبتی که پس از بازگشت به خانه ایجاد میکند، پیادهسازی کند، ایجاد همکاری نزدیک بین بخشهای مختلف برای پرورش یک تیم چندرشتهای و تدوین برنامههای مراقبتی شفاف برای بیماران است.
دکتر فغانی با تکیه بر تجربه خود در SDU، اطمینان دارد که استفاده از برنامههای مراقبتی هم توسط پزشکان و هم توسط خانواده بیمار، برای کلینیک در کشور مبدا ضروری است.
در SDU، برنامههای مراقبتی برای هر بیمار بسته به نیازهایش تدوین میشود و صرف نظر از تخصص او، تیم یک هدف مشترک دارد: بهبود کیفیت زندگی آن بیمار و خانوادهاش. این فرآیند شفاف، بیمار و خانوادهاش را در هر مرحله از مسیر شامل میشود، بنابراین وقتی بیمار برای ترخیص آماده میشود، میتواند این کار را به طور مؤثر و بدون تضعیف مراقبت از خود انجام دهد.
دکتر فغانی میگوید برای دستیابی به آن هدف مشترک و یک واحد موفق، تمام اعضای تیم شما باید احساس کنند که ارزشمند هستند. او میگوید که با همکاری در SDU با دکتر ران کرن، میزبان PLP و مدیر پزشکی برنامه توانبخشی سالمندان TRI، متوجه شده است که فارغ از سطح تحصیلی افراد، همه ارزشمند هستند.
دکتر کرن، دکتر فغانی را فردی «مشتاق» و «باهوش» با «مجموعهای عالی از مهارتها و دانش در حوزه سلامت روان سالمندان» توصیف میکند.
دکتر کرن میگوید: «همکاری با او لذتبخش بود و دانستن اینکه حمایت از یادگیری او بر سالمندان ساکن کشورش تأثیر میگذارد، ارزشمند بود.»
چشمها و ذهنهای مهربان
دکتر فغانی میداند که در کاری که برای انجام دادنش تعیین کرده، نقش منحصر به فردی دارد و بخش زیادی از این نقش از شناخت قدرت او به عنوان یک زن ناشی میشود.
او میگوید: «زن بودن باعث میشود مسائل را متفاوت و از زوایای مختلف ببینم.» «برنامهریزی برای هرگونه مراقبت از سالمندان نیازمند چشمها و ذهنهای دلسوز است.»
دکتر فغانی با وجود احساس فشار رایج زنان در سراسر جهان که سعی در مدیریت مسئولیتهای خود در خانه و محل کار دارند، احساس عزم و اراده و توانمندی نیز میکند.
او میگوید: «بالاخره، این در ذات انسان است که هر زمان به چیزی دست مییابد که از نظر برخی رسیدن به آن دشوار است، احساس قدرت کند.»
مراحل بعدی
دکتر فغانی در حال کار بر روی پیشنهادی برای راهاندازی یک واحد روانپزشکی سالمندان دانشگاهی است که شامل یک تیم چندرشتهای کاربردی، همانطور که در UHN تجربه کرده است، به همراه فیزیوتراپیستها، کاردرمانگران، مددکاران اجتماعی، پرستاران و داروسازان بالینی باشد.
اکنون او در حال بررسی پیشنهادهای مالی و همکاری با بخشهای مختلف در ایران، مانند مغز و اعصاب و پزشکی داخلی است، به این امید که کلینیکهای چندرشتهای در مراقبتهای روانپزشکی سالمندان را به واقعیت تبدیل کند.
دکتر فغانی میگوید: «من واقعاً از فرصتی که به لطف کاناداییهای روشنفکر به من داده شد، سپاسگزارم. و اکنون بیماران من در آن سوی دنیا میتوانند از تخصص و تجربه ارزشمند شما بهرهمند شوند.»
مرکز بینالمللی آموزش (UHN ICE)
مرکز بینالمللی آموزش UHN™ (UHN ICE™) به دنبال آموزش و نوآوری بدون مرز است. UHN ICE از طیف گستردهای از تخصصها برای ایجاد برنامههای آموزشی و روابطی استفاده میکند که از طریق آموزش و یادگیری به مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالا تبدیل میشوند. ماموریت ما متحول کردن مراقبت از بیمار از طریق تعالی در آموزش و پرورش رهبران مراقبتهای بهداشتی در جامعه جهانی است.
برنامه یادگیری شخصیسازیشده (PLP) یک برنامه کاملاً قابل تنظیم و مبتنی بر مشاهده است که برای دستیابی به اهداف و مقاصد زبانآموزان طراحی شده است. هیچ دو PLP دقیقاً یکسان نیستند! انعطافپذیری این برنامه امکان استفاده از برنامهها، منابع و تخصصهای مختلف را در سراسر UHN، در صورت لزوم، فراهم میکند. تیم UHN ICE از نزدیک با زبانآموزان و برنامههای میزبان همکاری میکند تا یک برنامه آموزشی را تدوین کند که اهداف یادگیری مشخصشده را برآورده کند. PLP را میتوان در هر برنامه/دپارتمان و حوزهای در سازمان، از جمله برنامههای بالینی، مدیریت، آموزش، شبیهسازی و تحقیقات، که تنها چند مورد از آنها را نام بردیم، تدوین کرد. علاوه بر قرار گرفتن در معرض تخصص UHN، به زبانآموزان جلسات انفرادی با اعضای کلیدی کارکنان و فرصتی برای شبکهسازی با کارکنان، زبانآموزان و کارآموزان ارائه میشود.
تیم UHN ICE قبل و در طول PLP از زبانآموزان و برنامههای میزبان پشتیبانی کامل میکند. این پشتیبانی با مصاحبههای اولیه با زبانآموزان شروع میشود تا اهداف یادگیری روشن شود و سپس با زبانآموزان و میزبان(گان) بررسی میشود تا اطمینان حاصل شود که اهداف برآورده میشوند و این تجربه برای همه طرفین مفید است. در طول مصاحبه پایانی، زبانآموزان گواهی تکمیل UHN PLP دریافت میکنند.
- دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴ ۱۲:۳۷
- ۱ بازديد
- ۰ نظر